Bitki yetiştirdiğimizde, birden fazla tohum ekeriz. Bazıları filizlenip fidana dönüşürken, çok azı hayatta kalarak sağlıklı ve çiçek açan bitkilere dönüşür. Aynısı bir iş fikri için de geçerlidir ve fizibilite çalışmaları onlar için bir tarama testi görevi görür. Yeni bir ürün/hizmeti tanıtmadan önce, ister start-up ister yerleşik bir organizasyon olsun, deneyimli girişimciler iş fikirlerinin potansiyelini bilmek için fizibilite çalışmalarını kullanırlar.  

“Fikirler kolaydır. Uygulaması zor.” – Guy Kawasaki

 

İş fikrinizin fizibilitesini zamanında belirlemek, kaynak tasarrufu yapmanıza yardımcı olur. Gelecekteki hayal kırıklıklarını önler. Tarafsız ve doğru sonuçlar elde etmek için objektif ve kapsamlı bir şekilde değerlendirmeniz gereken bazı temel faktörler vardır.   

 

İş Fikri Fizibilite Çalışması –  Analiz edilecek faktörler

 

Ekibinize Danışın

Aileniz, arkadaşlarınız, meslektaşlarınız ve yatırımcılarınızla iş fikrinizi tanıtmak için küçük toplantılar yapmanız gerekir. Bu fikir onlara hangi ürünü/hizmeti sunacağınızı ve bu konuda nasıl ilerlemeyi planladığınızı söyler. İnsanların planınızı destekleme konusundaki ilgisini belirlemek için tepkilerini ve yanıtlarını dikkatlice dinleyin. Ayrıca kaç tanesinin size katılmak için bir adım öne geçeceğini de bilmelisiniz. İş fikrinizi yürütmek için gereken becerileri not edin ve buna dayalı olarak güçlü bir ekip oluşturun. 

 

Hedef Pazarınızı İyice Araştırın

 Potansiyel müşterilerinizi ve onların ihtiyaçlarını bilmek çok önemlidir. Sınırlarınızı ve müşteri çekme kapsamınızı değerlendirmek için demografik veriler toplayın. Ayrıca, ürününüz için rekabetçi fiyatları belirleyin. Start-up'ların yaklaşık  %42'si , piyasa araştırmasına ihtiyaç duymadan bir ürünü piyasaya sürmeleri nedeniyle başarısız oluyor ve bu da onu yeni başlayanlar için en büyük başarısızlık nedeni yapıyor. En son endüstri trendlerini, yolları ve tehditleri takip edin ve geminizi denizde tutmak için ürün/hizmetinizi pazar talebiyle uyumlu hale getirin. 

 

Rakiplerinizi Tanıyın

Pazarda rekabet avantajı elde etmek için rakiplerinizi kapsamlı bir şekilde araştırmanız önemlidir. Rakiplerinizin hitap ettiği pazar segmentlerini, sundukları fayda ve hizmetleri, USP'lerini ve fiyat modellerini belirleyin. Beş yıldan fazla bir süredir piyasada sürekli olarak   iyi  performans gösteren işletmelerin iş modellerinin araştırılması önerilir . 

 Derinlemesine rekabet analizi, güçlü ve zayıf yönlerinizi değerlendirmenize ve rakiplerinize karşı rekabet avantajı elde etmek için boşlukları doldurmaya odaklanan etkili pazar stratejileri tasarlamanıza yardımcı olacaktır. Bu rekabet avantajı sizi farklı kılar ve ürününüzün fiyatını piyasadaki diğer benzer ürünlerden daha yüksek bir fiyata belirlemenizi sağlar. 

 Bir İş Fikrinin Fizibilitesi Nasıl Oluşturulur?

Teknik Fizibilite

Müşteri talebini ve rakiplerinizi değerlendirdikten sonraki adım, yöntem ve kaynakları belirlemektir. Bunlar, ürününüzü ve teslimat planınızı üretmek için kullanılacaktır. Çalışanları, ekipman ihtiyaçlarını, hammaddeleri işe alma konusundaki yeteneklerinizi şirketin sermayesine göre ölçmeniz gerekir. Şirket kendi kendine yeterli değilse, harici bir satıcıdan yardım isteyebilirsiniz. Satıcı, ürünün tüm teknik gereksinimlerini karşılamanıza yardımcı olacaktır. Bu, sorunsuz bir üretim ve teslimat akışının korunmasına yardımcı olur. Üretimden müşteriye teslimata kadar şirketinizin tüm teknik gereksinimlerinin karşılandığından emin olun. Bu veriler, yatırımcıların ticari faaliyetleriniz hakkında daha fazla bilgi edinmelerini sağlayacaktır. 

 

Finansal Fizibilite

Finans, herhangi bir işletmenin eksenidir. Bu, onu bir fizibilite çalışmasının son derece önemli bir bileşeni yapar. Başlangıç ​​maliyetinizi, nakit akışınızı ve operasyonel giderlerinizi göz önünde bulundurarak iş fikrinizin ekonomik uygulanabilirliğini değerlendirmeniz gerekir.  Finansal fizibilite analizi, satış hacmi, fiyatlandırma yapısı, yatırım getirisi ve karlılık gibi alanları çözmenizi sağlayarak işletmenizin ticari başarısını bilmenize yardımcı olacaktır.  

 

Bir Risk Değerlendirme Planı Yapın

Engellerle yüzleşmek, başlangıç ​​yolculuğunun bir parçasıdır. Aksine, bu blokların önceden farkındaysanız, düşme olasılığı manifoldları azaltır. Bir risk değerlendirme planı, işinizin seyri sırasında ortaya çıkabilecek tüm önemli risk faktörlerini belirlemenize yardımcı olacaktır. Ardından, işinizin herhangi bir önemli etkiden etkilenmesini önlemek için bu risklerin üstesinden gelmek için bir strateji planlayacaksınız. 

 

Risk Değerlendirme Planı yapılırken izlenecek adımlar:

1. Potansiyel riskleri belirleyin

2. Zarar görebilecek alanları tespit edin

3. Bu riskleri değerlendirin ve bir önlem listesi oluşturun

4. Değerlendirmenizi uygulayın

5. Düzenli aralıklarla gözden geçirin ve gerekirse güncelleyin

 

Yatırım Arama Stratejisi

Yatırımlar, start-up'ların sorunsuz çalışması ve daha hızlı büyümesi için bir yakıt görevi görür. Sürdürme ve büyüme potansiyeline sahip bir iş fikri, kesinlikle yatırımcıların dikkatini çekecektir. 

Fizibilite çalışması, iş fikrinizin SWOT analizini yapmanıza yardımcı olacaktır. Ayrıca, ölçeklenebilir ve karlılığı gösteren finansal projeksiyonlar hazırlamanıza yardımcı olur. 

 

Fizibilite Sonrası Eylem Planı

Son adımı atmadan önce, başlangıç ​​fikrinizin uygulanması için gerekli tüm bileşenleri değerlendirmek için beyin fırtınası yapmanız ve derinlemesine araştırma yapmanız gerekir. Nihai kararınız tarafsız olmalı ve kendinizi değerli zamanınızı, paranızı, kaynaklarınızı ve her şeyden önce güvenilirliğinizi boşa harcamaktan kurtarmak için fikrin tüm artılarını ve eksilerini göz önünde bulundurmalısınız. 

İyi planlanmış ve özenle yürütülen bir fizibilite çalışması, hayatta kalmanız ve büyümeniz hakkında size objektif bir bakış açısı sağlar. Tuzaklardan kaçınarak ve gelecekte risk ve kayıp olasılığını ortadan kaldırarak işinizi daha güçlü hale getirmeye odaklanmanıza yardımcı olur.